Entree Magazine | Achtergrond

De Draak, opgericht in 1397, is het oudste hotel van Nederland. Toch weet de onderneming uit Bergen op Zoom zichzelf nog altijd in de kijker te spelen. Hoe? Dat vragen we aan eigenaar Frans Hazen (67) en operations manager Tim Schimmel (27).

Een artikel over Grand Hotel De Draak en Résidence Dagmara begint natuurlijk met een klein stukje geschiedenis. Elsevier vatte het een paar jaar geleden eigenlijk al goed samen: “De Draak is een overlever”, schreef het tijdschrift. Daarmee werd onder meer gedoeld op de bewogen historie van het bedrijf in Bergen op Zoom, dat al sinds het eind van de veertiende eeuw bestaat en daarmee het oudste hotel van Nederland is. Zo was er in 1397 een grote brand die alle panden in de stad in de as legde, behalve die van De Olifant en De Draak. Daarnaast werd tijdens de Tweede Wereldoorlog een geheim compartiment in een dubbel plafond van het hotel gebruikt om Joodse vluchtelingen te verstoppen, terwijl beneden Duitsers zaten. Meer recent overleefde De Draak op een haar na 2 grote bedrijfsbranden, in 2005 en 2013, en wist het na de laatste economische crisis uit een behoorlijk diep dal te klimmen.

Vooruit kijken
Frans Hazen, sinds 1984 eigenaar van het hotel, heeft dus heel wat meegemaakt. Ook op persoonlijk vlak. “In 2005 verloren mijn vrouw en ik onze 23-jarige dochter Dagmar door de val van een paard. We hebben de tegenovergelegen dependance van De Draak naar haar vernoemd: Résidence Dagmara. In 2013 overleed ook nog mijn tweelingbroer; het waren jaren met zware tikken.” Toch krijgen deze nare gebeurtenissen Hazen niet klein. Sterker nog, mede hierdoor weet hij als geen ander hoe belangrijk het is om juist vooruit te kijken.

Investeren in werknemers
En dan rijst meteen een interessante vraag: hoe blijf je bij potentiële gasten continu op de radar, zonder altijd te teren op het gegeven dat dit het oudste hotel van Nederland is? Hazen: “Je moet voortdurend blijven investeren, ook op de momenten dat het niet voor de wind gaat. Dat geldt voor het interieur, maar evenzogoed voor werknemers. Ik zeg altijd: if you don’t train them, you can’t blame them. Met andere woorden: als dingen binnen een bedrijf niet goed gaan, ligt dat in de meeste gevallen aan het management en niet aan de werknemers.”

Aantrekkelijke werkgever
Op dat gebied ligt dus een belangrijke taak voor Hazen. “Ik wil het personeel blijven boeien en binden. Zo merk ik bijvoorbeeld dat werknemers tegenwoordig veel meer dan vroeger tijd voor zichzelf willen. Daarom kunnen zij bij ons in het systeem zelf aangeven wanneer ze vrij willen zijn en proberen we daar zo veel mogelijk rekening mee te houden.” Ook moedigt Hazen zijn collega’s aan overuren bij te houden. “Deze kunnen zij in tijd of geld compenseren. Bij voorkeur in tijd, omdat fitte medewerkers het bedrijf draaiende houden. Zo blijft het hotel bovendien een goede en aantrekkelijke werkgever, iets wat zeker in deze tijd essentieel is met het personeelstekort.”

Hemingway op de kaart
Ook is het volgens Hazen van belang om de nieuwe generatie verantwoordelijkheid te geven. Tim Schimmel, die eerst 2 jaar duty manager was en nu 2 jaar operations manager, is iemand van die nieuwe generatie en kreeg de afgelopen jaren de kans en tijd om onder andere de f&b van De Draak opnieuw op de kaart te zetten. Schimmel: “Jarenlang stonden chefs van ons bijbehorende restaurant Hemingway de ballen uit hun broek te koken, om het maar even zo te zeggen. Maar niemand die het wist, we stonden gewoon niet goed op de kaart. Van meneer Hazen kreeg ik de opdracht om onze f&b meer bekendheid te geven.”

Rumor around the brand
Er moest dus rumor around the brand komen, zoals Schimmel het zelf ook omschrijft. En dat lukte: in 2016 kreeg Hemingway eindelijk een Bib Gourmand-onderscheiding. Schimmel: “En wie weet wat de Michelin-uitreiking in december voor ons in petto heeft. Sinds we onze visie echt uitdragen, kennen mensen ons. Vol trots en enthousiasme communiceren we bijvoorbeeld dat we zijn aangesloten bij de Dutch Cuisine-beweging, onder andere op sociale media en met persevenementen. Daarnaast namen we vorig jaar een eigen patissier in dienst en hebben we plannen voor een hotelbar in de kelder. We hopen zo ook andere hoteliers te kunnen laten zien wat de f&b-mogelijkheden zijn van een hotel.”

Netwerken en enthousiasmeren
Elkaar inspireren is in ieder geval een van de doelen van Schimmel als operations manager. “Voor ons is het daarom belangrijk om aangesloten te zijn bij diverse netwerkverenigingen, zoals de AF&BM. Daarnaast om te examineren en jureren op diverse vakscholen, om leerlingen te enthousiasmeren voor ons vak. Niks is mooier dan iemand te zien groeien tot zelfstandig werkend kok in een sterrenzaak, tot sommelier of tot receptionist.”

Interieur
Ook op het gebied van interieur probeert De Draak bij te blijven, vertelt Schimmel. “Het is de kunst om een ambiance uit de veertiende eeuw te combineren met strakke, moderne en spannende elementen. Vroeger zag je hier vooral veel typisch Engels rood. Nu kiezen we juist voor wit en grijs in de 62 hotelkamers, maar zonder de historie van het pand uit het oog te verliezen.”

Bestaansrecht en voorrecht
Het is duidelijk dat De Draak volop bewezen heeft bestaansrecht te hebben. Hazen is er maar wat trots op. “Ik mag als eigenaar meehelpen historie te schrijven en dat is fantastisch. Met mijn 67 jaar kan ik dat echter nog hooguit 2 à 3 jaar doen. Ik werk nu 9 dagen in de week en zou in de toekomst graag meer vrije tijd willen, onder andere om geschiedenis te studeren aan de universiteit. Wie mijn opvolger wordt? Er zijn op dit moment gesprekken met diverse en zeer oprechte partijen.” Hij pauzeert even. Dan: “Het is een voorrecht om leiding te mogen geven aan het oudste hotel én de oudste onderneming van Nederland. De volgende eigenaar zal dat gevoel moeten delen.”

Dit artikel staat in de oktober-uitgave van Entree Magazine.

Tekst Iris Kranenburg Foto’s Sjoerd van der Hucht | Sligro Bergen op Zoom

Adres Grote Markt 36
4611 NT Bergen op Zoom
Telefoon: + 31 (0)164 25 20 50
E-mail: info@restauranthemingway.nl
Nieuwsbrief
Schrijf je in met je e-mailadres:
Algemene Voorwaarden Horeca   |   Ontwerp en realisatie: JeP, Creatieve Realisten