Dutch Cuisine

Waarom Dutch Cuisine?
Omdat we duurzaam, lekker en gezond eten gemakkelijker en aantrekkelijker willen maken, omdat onze rijke Nederlandse eetcultuur een herwaardering verdient, omdat Dutch Cuisine als verbindende schakel de verduurzaming van de voedselconsumptie kan versnellen en last but not least omdat het goed is voor onze economie én voor de planeet. Hierover hebben we een manifest geschreven met een aantal topchefs en andere professionals uit de foodsector die de Nederlandse eetcultuur op de kaart willen zetten.

EEN NIEUWE KIJK
Dutch Cuisine geeft een nieuwe kijk op onze eetcultuur, waardoor nieuwe economische waarden ontstaan. Want onze Nederlandse cultuur en creativiteit zijn serious business. Denk aan Dutch Design, Dutch Architecture en Dutch Fashion, dat zijn inmiddels klinkende begrippen, wereldwijd. De overheid en organisaties uit alle sectoren die met onze voeding te maken hebben, hebben hun krachten gebundeld om dit doel te bereiken. Dutch Cuisine is een beweging met veel potentie en kan het huidige imago van onze Nederlandse eetcultuur ombuigen. Van een alledaagse keuken naar een creatieve, duurzame en innovatieve keuken met een unieke signatuur waar iedereen trots op is: de chefkok met zijn gerechten, de producent met zijn producten, de stad met zijn horeca en de BV Nederland met haar Holland branding. Onder de vlag van Dutch Cuisine kunnen we ons nationaal en internationaal profileren en promoten. Dutch Cuisine is het antwoord op een duidelijke, internationale behoefte aan een overkoepelend lifestyle label voor iedereen die in Nederland bijdraagt aan onze eetcultuur.

DE 5 PRINCIPES
Dutch Cuisine hanteert vijf principes die gestoeld zijn op de Nederlandse culinaire identiteit. Principes die duurzaam zijn voor mens, dier en milieu en leidend zijn voor ons dagelijks handelen. Deze 5 principes van Dutch Cuisine zijn gebaseerd op het gedachtegoed van SVH Meesterkok Albert Kooy en vastgelegd in een manifest.

  1. Cultuur
    Het gerecht vertelt waar en in welk seizoen we ons bevinden. Dutch Cuisine wil de Nederlandse eetcultuur bevorderen. Onze eetcultuur kenmerkt zich door een grote variëteit aan streekproducten en seizoensgerechten. Daar zijn we redelijk uniek in. In de basis bepaalt de natuur ons menu. Het gerecht op ons bord moet vertellen waar in Nederland en in welk seizoen we ons bevinden. Ons streven: 80% seizoensproducten; waar mogelijk van Nederlandse bodem, en 20% buiten het seizoen.
  2. Gezond
    Goed voor ons en onze aarde. We koken en eten gezond en gevarieerd. We gebruiken meer plantaardige producten en minder vlees en vis. Een gezond eetpatroon geeft een goed gevoel; goed voor lichaam, geest én de aarde!Ons streven: 80% plantaardige producten en 20% vlees/vis.
  3. Natuur
    Eerlijk en veelzijdig eten van wat de natuur ons biedt. De biodiversiteit van de natuur geeft aan wat er voorhanden is. Eerlijk en veelzijdig eten van wat het land en de zee ons in de seizoenen aan natuurlijke producten biedt, zonder kunstmatige toevoegingen. We zijn creatief om een geheel product toe te passen en niet alleen de meest voor de hand liggende delen. Van kop tot staart, zonder verspilling. Ons streven: Gebruik van wat de natuur ons biedt, geen gebruik van kunstmatige toevoegingen, werken van kop tot staart en no waste.
  4. Kwaliteit
    We kopen, koken en eten bewust. We herkennen kwaliteit en smaak! We kopen, koken en eten bewust. We hebben respect voor het ingrediënt, de herkomst, de producent en de mensen die er op deze wijze mee omgaan. We kopen daarom niet alleen op prijs, maar letten ook op kwaliteit. We investeren in gezonde producten, gezond eten en de kennis daarover. Ons streven:
    Het gebruik van eerlijke kwaliteitsproducten; waar mogelijk biologisch, fairtrade, diervriendelijk, puur, vers en regionaal of lokaal geproduceerd.
  5. Waarde
    We werken aan resultaten voor morgen. We creëren waarde als resultaat van de vorige vier principes, met alleen maar winst: we eten en leven gezonder, we laten de aarde beter achter, we verspillen minder, we gunnen de producent een eerlijke prijs en we zorgen voor meer dierenwelzijn. Ons streven: Gebruik van wat de natuur ons biedt, geen gebruik van kunstmatige toevoegingen, werken van kop tot staart en no waste.

CULTUUR
Dutch Cuisine, een deel van ons DNA. Onze continue stroom van innovaties en verbazingwekkende creativiteit zie je terug in onze producten en op de borden van Dutch Cuisine chefs: daar komt alles bij elkaar. Het gerecht geeft niet alleen de Nederlandse seizoenen en regio’s weer, maar ook het innovatieve vermogen en de creativiteit van onze keuken. Het allemaal samen op het bord brengen omvat het hele ‘van grond tot mond’ proces; de gehele voedselketen. Dit alles bepaalt onze Nederlandse eetcultuur.

We kunnen allemaal investeren in technologie, maar laten we ook investeren in de creativiteit van onze Dutch Cuisine chef-koks en hun inspiraties op het bord, het creëren van bewustzijn bij de consument en het mogelijk maken dat mensen dit ook zelf doen. Maak het publiek deelgenoot. Het draait allemaal om TO SEE, TO DO, TO TASTE. Als onze cultuur een weerspiegeling is van onze identiteit, toont dit ook ons innovatieve en creatieve vermogen. Het is onderdeel van ons karakter – het is ‘typical Dutch’, met een twist.

Het is de rode draad die je ook terugziet bij iconen als Dutch Design, Dutch Fashion en Dutch Architecture.

Adres Grote Markt 36
4611 NT Bergen op Zoom
Telefoon: + 31 (0)164 25 20 50
E-mail: info@restauranthemingway.nl
Nieuwsbrief
Schrijf je in met je e-mailadres:
Algemene Voorwaarden Horeca   |   Ontwerp en realisatie: JeP, Creatieve Realisten